19 June 2011

Best of Berlin #2: Efterår part I


I dag vælter regnen ned over Berlin - heldigvis er jeg på kontoret, hvor vi sidder indenfor og læser side op og side ned af juli/augustnummeret, så man ikke skal føle sig snydt over at gå glip af en sommerdag. En af de andre sagde, at vejret mindede om efterår, og så kom jeg til at tænke på mit eget efterår. Eller begyndelsen af det, lige da sommeren sagde farvel og gav stafetten videre til køligere temperaturer, strik og gulnende blade. Så her er min best of nummer to:

Mit elskede tårn er skjult i skyer en septembermorgen på vej til arbejde. 
 Afslutningen af sommeren betyder også starten på Exberliner, og billedet her er fra en af de første filmscreeninger, jeg skulle til i Vest. Bygningen står i dag næsten færdig med lys i vinduerne.
 Den sidste dag i august er AnCa og jeg til Whitest Boy Alive-koncert, og det er den første kolde dag på efteråret. Jeg husker, at vi frøs meget (der har sikkert været 15 grader....), men at vi alligevel var forbi Kauf Dich Glücklich på Oderbergerstraße inden for at få is.
 Loppemarkedet på Arkonaplatz i Prenzlauer Berg er et af mine yndlings. Det er super stemningsfuldt på en lille plads under store træer, og den første gang, jeg var der, var den første efterårsdag med sprød luft og faldne blade.
 Jeg er inde bag denne mur i slutningen af august for at lave en historie om gården, der fylder 15 år. Det er den sidste 'autentiske' gård i Mitte, der ikke har fået et ansigtsløft - væggene er stadig afskallede og graffitifyldte. Og så er biografskiltet fint.
Sommeren vender tilbage i den weekend midt i september, hvor vi er til Berlin Festival i Hitlers gamle Tempelhoflufthavn. Kaos ved en af koncerterne får arrangørerne til at lukke festivallen tidligt ned = alle er mega sure. Undtagen os, for vi havde pressebilletter og havde ikke givet en øre for at komme ind. Og de koncerter, vi så - deriblandt et meget snobbet Spleen United - var gode.
 På andendagen af festivallen hænger vi ud i et helt tomt Tempelhof, hvor vi spiser gratis burgere og pandekager blandt alt skraldet - så hyggeligt! - inden vi bliver eskorteret ud af gulklædte vagter.
 10407 Happiness. Elskede de to værelser, der var mit hjem fra juli-februar.
 I midten af september kommer Kathrine på sit første besøg (ud af tre - props!), og vi crasher en privat fest i Friedrichshain, hvor vi dog ender ud på en hems med nogle meget unge fyre...fra Aarhus.
 På en meget regnfuld dag udforsker Nina og jeg det forladte teater lige om hjørnet fra mit hjem, inden vi løber hjem og laver wok. I dag er stedet revet ned for velsagtens at gøre plads til endnu en sjælløs bygning.
Chris kommer til Berlin i slutningen af september, hvor vi opdager Ringos og går over guldfarvede blade. Efteråret er kommet.

No comments: