06 July 2011

Best of Berlin #3: Besøg

Berlin er ikke langt fra København, og når man bor i en skøn by, og det tager 45 minutter at flyve hertil, er der tit venner, der banker på døren i kort eller længere tid. Da jeg skulle lave dette indlæg, gik det op for mig, at jeg faktisk har haft en del besøg. Nogle har været her flere gange, nogle kun enkelte timer, men det har været lige skønt hver gang:

Melissa åbnede ballet, idet hun ankom til Berlin samme dag som jeg i midten af en skoldende hed juli. Hun blev i en uges tid og spillede Domino, festede og svedte i heden, som næsten gjorde det umuligt at bevæge sig rundt i byen om dagen, men som gjorde festerne magiske om natten.
Louis, som jeg kender fra Journalisthøjskolen, kom forbi d. 8. august til ølfest på Karl-Marx-Allee, og sammen med AnCa crashede vi en privatfest på Torstraße.
Jens kom i begyndelsen af august, da jeg lige var begyndt at arbejde. Vi tog på Stasi-museum og spiste mælkesnitter.
Kathrine var på sit første besøg i midten af september, da det begyndte at blive køligt. Vi crashede privatfest i Friedrichshain, fik grineflip på Friedrichstraße, drak kaffe på Kastanienallee og gik igennem et madmarked i Prenzlauer Berg.
Chris skulle lave projekt med to arkitekter i Berlin i oktober, og hun var her i to uger. Hun arbejdede en del, men vi nåede forbi fotoautomaterne, til piratfest i Neukölln (den, hvor jeg faldt på gaden foran alle de smarte mennesker og ødelagde mit kamera...), til loppemarked, koncert med Wildbirds & Peacedrums og meget mere.
Mens Chris var her, kom Iben også forbi, og vi spiste på Pika Pika på yndlingsgaden Sanderstraße, inden stedet desværre lukkede i foråret.
I midten af oktober kom Kristiane forbi til en af de bedste weekender, jeg har haft, mens jeg har boet her. Der var det smukkeste efterårsvejr, Chris var der, vi grinede hele tiden, festede med mærkelige Berlinere, tog til Spreepark med tømmermænd og spiste god mad.
Weekenden efter Chris og Kristiane kom Roar til Berlin. Om dagen gik han rundt i byens genbrugsbutikker og spiste mandelhähner (internt), mens jeg arbejdede, og om aftenen tog vi til de berlinske bøssebarer og havde det kongeligt. Jeg havde tømmermænd hver dag, mens han var der, og så fik jeg set nogle barer, jeg ellers aldrig ville have set.
 I midten af november kom mor, Henrik og NP og AE. Vi gik i søskende-interne-jokes-mode, og jeg fik NP med ud i det berlinske natteliv.
 Weekenden efter kom Cecilie og Sofie, som jeg har kendt hele mit liv. Vi fjollede rundt i det jødiske mindemonument ved Brandenburger Tor og så en bil blive hejst væk, mens vi spiste morgenmad på Oderbergerstraße...
Iben, Annemie, Mette, Martina og Chris kom og fejrede nytår, da Berlin var koldest. Vi drak os fulde på Perlin med deres fyld-bare-op-koncept, stod i kø i to timer for at komme ind til en meget overvurderet nytårsfest i en nedlagt svømmehal, havde voldsomme tømmermænd dagen efter, men morede os kosteligt!
Jonas nåede jeg at se i et døgn, da han også havde fejret nytår i Berlin. Vi mødtes en af de første dage i det nye år, gik på museum ved Potsdamer Platz og drak os fulde på Weinerei.
Amalie og Kathrine var de første weekendgæster i 2011, da de kom til byen i slutningen af januar. Her var de de sidste, der fik lov at sove i mine værelser i Prenzlauer Berg, og de var de første til at feste i min nye lejlighed, da vi holdt improviseret mini-housewarming den dag, vi havde slæbt mine ting op på Urbanstraße. Ellers gik vi rundt i vinterbyen, drak kaffe på Ringo og snakkede og snakkede og snakkede.
 Kristiane lagde vejen forbi Berlin igen, da hun var færdig med at stå på ski i Østrig. Hun var tålmodig, da vi stod halvanden time i Saturn og skulle købe mit nye kamera, vi spiste pizza og så film, inden hun tog videre til Holland, og jeg tog til Danmark for at fejre 50-års fødselsdag.
 Linda var på studietur i midten af marts, og vi spiste yndlingssushi i Prenzlauer Berg, mens det regnede og var koldt.
 To dage senere var Caroline på samme tur, og vi havde ikke set hinanden i flere år, da vi mødtes ved Hackescher Markt, spiste cheesecake på Barcomi's og fik opdateret hinanden på de seneste års begivenheder.
 I slutningen af marts kom Tine på weekend, hvor vi festede i Neuköllns kældre, kyssede på berlinermænd, hoppede på Karl-Marx-Allee og så den sidste, fesne sne dale ned over Berlin, inden april landede få dage efter.
 Chris vendte tilbage i slutningen af maj, da hun skulle være med på et projekt med de samme arkitekter som i efteråret. Hun boede hos mig i en uge, og vi spiste Alice i Eventyrland-middag, var til koncert med Animal Collective og Gang Gang Dance, spiste sushi og drak meget kaffe.
 I slutningen af maj var Kathrine på sit tredje besøg, lige da der var tomatpanik i Tyskland og Danmark. Vi spiste dog både tomater, agurker og salat, da vi var forbi burgercampingvognen på Graefestraße. Ellers lavede vi ikke så meget andet end at spise og trille lidt rundt i byen - og så festede vi på en bar. Perfekt.
 Far, G og AE var på besøg i begyndelsen af juni, hvor vi var i Zoologisk Have, i Fjernsynstårnet, på kanalrundfart og på fin restaurant.
 Bettina, min gamle roomie i Mejlgade og højskole-partner-in-crime, var på besøg i slutningen af juni. Hun nåede at komme med til Exberliners fødselsdagsfest og en tur i parken med australiere, inden hun skiftede det grå Berlinervejr ud med Grækenlands høje sol.

No comments: