19 July 2011

Tour de Bergmannkiez





























I går eftermiddags cyklede jeg en tur under den varme himmel. Det skal nemlig regne mine sidste par dage i Berlin, så jeg ville gerne nyde det, så længe det varede. Jeg cyklede ned til Bergmannkiez (området omkring Bergmannstraße), som har lidt lidt under 'gentrification' - når et område bliver rennoveret og efterladt til børnefamilier og folk med penge. = Alt, hvad berlinerne er notorisk bange for. Området er dog stadig hyggeligt, og med solen fremme var der fuld af liv. Jeg endte på en kirkegård, hvor jeg som eneste menneske gik rundt blandt grave, der var mere end 200 år gamle og fulde af schwung. Gad vide, hvad de berlinere har oplevet for en by med krige og konstant genopbygning? Nåh, men her er, hvad jeg så: Og P.S. I dag har jeg boet i Berlin et år...

 På en lille sidegade så jeg denne grønne arm stikke ud af en husmur - måske har Thomas Fleurquin været i Berlin og få inspiration til den meget vellignende grønne arm, man kender fra Distortion?
 Nogle steder er kirkegårdsmuren så faldefærdig, at den får hjælp til at blive holdt oppe.
 Mange af familiegravstederne er temmelig bombastiske, og nogle har endda haft penge nok til at få opført et lille græskinspireret hus til at markere resterne.
 Over husmuren ses så den kirke, jeg så tit cykler forbi...

No comments: