09 July 2011

Jollerier

Torsdag var jeg med Marlene på Museum für Fotografie, som ligger lige ved Zoologischer Garten. Her har Helmut Newton hjemme, og vi så en udstilling af hans polaroidbilleder fra fashion shoots op gennem 80erne og 90erne. Klart anbefalelsesværdigt! Bagefter trodsede vi heden og cyklede i Tiergarten på Café am Neuen See, som er et super hyggeligt sted, jeg skulle have opdaget noget før. Det er en restaurant/café midt i skoven lige ud til en stille og virkelig idyllisk sø (Neuen See). Det ligger i en lille lysning, og helt ned til vandet kan man ligge i stribede liggestole eller flade ud på rare træstole, mens man kigger ud på det stille vand. Man kan også gratis stige ombord i de fine røde joller og ro en lille tur ud på søen. Det gjorde vi, og det var skønt. Fordi vandet var helt stille, var det både spejlblankt og smukt - og meget nemt at 'sejle' i. Hvilken fryd!

 Helmut Newtons mest berømte fotografier var blændet stort op ved indgangen til museet. Nåede lige at knipse et billede, inden de gnavne vagter smældede med tungen og rynkede brynene af os.
 Gad godt lave restauranten om til et sommerhus. Skøn 50er stil med kæmpe vinduer = noget, jeg kan lide.
Hvem sagde idyllisk?
 "Hver gang, du er sammen med mig, tager du altid billeder af kager!", udbrød Marlene, da vi delte denne rabarberkage med vanilleis. Og det er jo rigtigt.
På Potsdamer Straße i Schöneberg er denne mur, hvor man kan se etagerne i bygningen, der er blevet revet ned ved siden af. Har villet fotografere den i længere tid, og på vej hjem fra Tiergarten fik jeg endelig gjort det. Og så i smuk sommersol.

2 comments:

Marian N. Larsen said...

jeg er VILD med Newtons fotografier! Jeg så udstillingen sidste sommer - så fine billeder!

Det med at jollerundt ser drønhyggeligt ud... nøj gid der var så mange sjove ting, at lave i Holstebro hvor jeg bor ;)

Anonymous said...

hvor ser det bare hyggeligt ud...