10 December 2010

Sovende by + strikkebar

Er i gang med en lille fotohistorie om nogle af de mange forladte steder i Berlin. Fortalte tidligere om Spreepark, og i dag trodsede jeg snevejret med Nina for at besøge tre steder - to i nord og et i syd. Vi startede med en gammel cigaretfabrik, Garbàty Zigarettenfabrik, som dog var fuld af håndværkere, så vi kravlede op af nogle trapper og skød nogle hurtige billeder (Nina gjorde - min mobil rakte ikke længere end fire billeder...), inden vi gik videre. Andet sted lå kun nogle hundrede meter derfra og er en efterladt irakisk ambassade fra DDR-tiden. Vi kravlede over et hegn, men alle døre ind til selve bygningen var omhyggeligt aflåst, så der havde vi mindre held. Derefter tog vi toget fra Pankow til Schöneweide for at se, om vi kunne have heldet med os på et efterladt bryggeri. I overdrevet snevejr og med kolde fødder fandt vi heldigvis et smadret vindue, vi kunne kravle ind af - men blev jaget væk af en ualmindeligt uhøflig mand i læderjakke, som hverken ville se pressekort eller høre på forklaringer. Så det var et ret mislykket projekt... Vi tager tilbage søndag til cigaretfabrikken og bryggeriet for at se, om stederne er lidt mere forladte, da det kunne være en sej fotoreportage til januarnummerets søvn-tema. Linksene er fra noget af min research - det viser sig, at det er en, der har arbejdet på Exberliner, der har skrevet dem, og de er ret interessante.

Ellers bød aftenen på mere arbejde. Denne gang i Mitte, hvor jeg skulle til strikkebar - et koncept importeret af nogle franske piger. Konceptet er ganske enkelt: Strik og drik kaffe eller cocktails og mød nye mennesker. Det var virkelig hyggeligt, og jeg fik strikket en god firkant og snakket fransk og engelsk med en kinesisk mand, der 'bare var helt vild med at strikke'. Der sad også to franske mænd og kæmpede med pindene, så det er ikke kun for kvinder. Men åh, nu er jeg også træt her kl ti minutter over tolv efter en lang dag!

No comments: