02 September 2010

Midtuge


Billedet ovenfor er et af de efterhånden ikke så mange 'squats'. Berlin er ellers kendt for dem; besatte huse. Men efterhånden som byen er blevet mere strømlinet, er mange af de gamle squats blevet købt af rige investorer, som har revet de udtjente bygninger ned og bygget firkantet arkitektur i stedet. Vi tre praktikanter er blevet sat til at finde steder, vi kan tage ud og fotografere og skrive om til oktobernummeret (lidt ligesom min øvelokale-feature bare med mere tekst). Da ovenviste sted ligger lige om hjørnet fra kontoret, gik vi derhen, da vi trængte til lidt frisk luft midt i researcharbejdet. Midt mellem statementbannere og afskallet facade stak en af husets beboere hovedet ud af vinduet og råbte ned til os, at vi skulle komme igen mandag aften, når beboerne har møde. Så vil de tage stilling til, om vi må skrive om dem. Og vi gik tilbage igen.

Dagen i dag har ellers været lang. Jeg har opdaget, at det er svært at skrive (god) journalistik på engelsk. Eller måske er min stil bare ikke den samme som EXB's. I hvert fald brugte jeg hele eftermiddagen, hvor jeg egentlig havde fri, på at skrive min kannibalrestaurantartikel om sammen med den anden praktikant. Det er så svært for mig at skrive journalistik sammen med andre, og når det så bliver på engelsk, skal jeg trække vejret dybt et par gange for ikke at eksplodere af utålmodighed. Artiklen blev dog færdig, selvom undertegnede stadig ikke er helt tilfreds.

Aftenen blev tilbragt i Friedrichshain på et dansk galleri til danskeraften. Og før man når at tænke 'Pia Kjærsgaard' og 'nationalist', var det faktisk rigtig hyggeligt. Fik snakket med danske journalister, arbejdsløse, foredragsholdere, guider og kunstnere, og det var befriende at kunne snakke dansk igen. Man fik et lille glas hvidvin i hånden og skulle på første-dag-i-gymnasiet-manér igennem en præsentationsrunde. Meningen er at skabe et netværk, hvor man kan hjælpe hinanden i Berlin. F.eks. havde en af dem tilsyneladende et hjem fuld af danske bøger og film, som jeg tror, jeg skal på opdagelse i.

Nu er jeg bare træt og glad for, at jeg først skal på arbejde kl 14 i morgen...

No comments: